کارزاری که شرکت‌های بزرگ هوایی برای متقاعد کردن مردم به سوار شدن به هواپیما به راه انداخته‌اند، دست کم بوسیله یکی از دانشمندانی که پژوهش‌های در این باره مورد ارجاع بوده است، به پرسش کشیده شده است.

PLANE

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز دکتر دیوید فریدمن، متخصص آمریکایی بیماری‌های عفونی گفت از شرکت در برنامه‌ای که اخیرا انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوایی (یاتا) به همراه شرکت‌های بوئینگ، ایرباس و امبریر در این باره برگزار کرده بود، خودداری کرده است.

فریدمن با اینکه از برخی از یافته‌های صنعت هوایی درباره انتقال ویروس کرونا را «امیدوارکننده» خواند، گفت تاکید اصلی در این برنامه درباره نامحتمل بودن گرفتن کووید-۱۹ در هواپیماها بر اساس «محاسباتی نادرست» است.

شرکت‌های هواپیمایی و سیاستگذاران در حالیکه موج دوم عفونت‌های کرونا و بازگشت محدودیت‌ها در بسیاری از کشورها آغار شده است، درباره شروع دوباره سفرهای بین‌المللی نگران هستند.

در یک جلسه رسانه‌ای در ۸ اکتبر (۱۸ مرداد) شمار موارد تایید شده انتقال کرونا در حین پرواز در بررسی‌های علمی یا شرکت‌های هواپیمایی عضو یاتا اعلام شد و با شمار کل مسافران در امسال مقایسه شد.

دکتر دیوید پاول مشاور پزشکی یاتا در این برنامه به یافته‌های بررسی اشاره کرد که بر اساس آن در میان ۱.۲ میلیارد فردی که در فاصله ماه‌های ژانویه تا ژوئیه امسال سفر هوایی داشته‌اند، فقط ۴۴ مورد ثابت شده کووید-۱۹ یافته شده است، یعنی یک مورد در هر ۲۷.۳ میلیون پرواز. به عبارت دیگر بر اساس این بررسی احتمال برخورد صاعقه با هواپیما بیشتر از احتمال دچار شدن به کرونا در هواپیما است.

یاتا این یافته‌ها را مطابق با یک بررسی اخیر که پس از داوری همتا بوسیله فریدمن و وایلدر- اسمیت منتشر شده است، دانست.

اما فریدمن که یکی از نویسندگان این مقاله است که در ژورنال پزشکی سفر منتشر شد، می‌گوید با محاسبه خطر انجام شده بوسیله یاتا مشکل دارد، به خاطر اینکه شمار موارد گزارش شده کرونا با شمار واقعی موارد ناشناخته عفونت کرونا رابطه‌ مستقیمی ندارد.

فریدمن که از استادان دانشگاه آلاباما در آمریکا است، گفت: مآنها از من خواستند در گردهمایی خبری حاضر شوم تا این مطالب را ارائه کنم، اما من صادقانه به عنوان آنها به آن داده بودند، اعتراض کردم.»

او گفت: «این محاسبه نادرست است. محاسبه بر اساس ۱.۲ میلیاد مسافر هوایی در طول ۲۰۲۰ نادرست است، زیرا شمار بسیار اندکی از این مسافران آزمایش شده‌اند. چگونه می‌ةوان دانست که چه تعدادی از افراد واقعا دچار عفونت شده‌اند. نبود شواهد درباره چیزی به معنای وجود شواهد درباره نبود آن نیست.»

یاتا می‌گوید محاسبه‌اش نشانه‌ای «مرتبط و معتبر» از خطر کم انتقال کروناویروس در سفرهای هوایی است.

با اینکه در جریان پاندمی برخی از شرکت‌های هوایی برای اطمینان دادن به مسافران خالی نگه می‌داشتند، اما صنعت هوایی با اجباری کردن چنین اقداماتی مخالف است.

کابین‌ هواپیما نسبت به بسیاری فضاهای دربسته دیگر کم‌خطر شمرده می‌شوند، به علت اینکه تهویه‌ای قوی در آنها انجام می‌شود و مسافران روبه جلو دارند و بوسیله ردیف‌های صندلی از هم جدا می‌شوند. جریان هوای از سقف به سمت کف عوامل‌بیماری‌زا را به درون فیلترهای بسیار کارآمد می‌راند و آنها را تصفیه می‌کند.

این نظر درباره احتمال پایین انتقال کرونا در هواپیما را شبیه‌سازی‌ها و آزمایش‌ها انجام‌شده بوسیله سازندگان هواپیما و نیز بررسی وزارت دفاع آمریکا تایید کرده‌اند.

آزمایش‌های بوئینگ به این نتیجه رسیده‌اند که نشستن در کنار یک مسافر دچار عفونت در بخش اکونومی هواپیما قابل‌مقایسه با نشستن در فاصله بیش از ۲ متری از این افراد در یک دفتر است و در صورت ماسک زدن خطر کمی ایجاد می‌کند. توصیه استاندارد حفظ فاصله ۱.۸ متری از دیگران است. آزمایش‌های ایرباس هم به نتیجه مشابهی رسد. آزمایش‌های شرکت امبریر هم نشان دادن فقط سیزده صدم درصد از قطرک‌های منتشر شده از سرفه یک فرد به ناحیه صورت مسافر کناری‌اش می‌رسند و در صورت استفاده از ماسک این میزان به دو صدم درصد می‌رسد.

اما دکترهنری وو، استادیار دانشکده پزشکی دانشکده پزشکی اموری در آتلانتای آمریکا می‌گویند این یافته‌ها به خودی خود قطعی نیستند، زیرا حداقل دوز سرایت‌دهنده کروناویروس هنوز نامعلوم است و خطر سرایت با افزایش زمان تماس بیشتر می‌شود.

وو که خالی گذاشتن صندلی‌های میانی را ترجیح می‌دهد، گفت: «خطر عفونت با افزایش زمان تماس بالا می‌رود. یک پرواز ۱۰ ساعته ۱۰ بار خطرناکتر از پرواز یکساعته است.

 با این حال او افزود که کابین هواپیمای مسافری «احتمال یکی از ایمن‌ترین مکان‌های عمومی است. نشستن در یک کافه شلوع بسیار خطرناک‌تر است.»

کد خبر 558623

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha